ANA ARIAS, DIRECTORA DEL NOSTRE INSTITUT

“Com a directora el que més m'agrada és el fet d'aportar el meu granet de sorra.”

Per: Unai Chavero

Fotografia: Aleix Iglesias

1.- Bon dia, Ana, com va?

Bé, estic bé. Ja ens coneixem entre nosaltres així que suposo que no cal fer les presentacions, podem començar quan vulguis.

2.- D'acord, doncs comencem amb l'entrevista. Quins estudis tens?

Tinc l’ESO i vaig estudiar filologia anglesa. Quan vaig acabar la carrera, vaig fer un curs, tot i que no el vaig acabar perquè no sabia gaire bé què fer, i vaig fer el CQP, un màster més enfocat a ser professora.

3.- On vas estudiar?

Vaig estudiar a la Universitat de Lleida.

4.- Què et va motivar a ser professora?

No ho sé ben bé, de petita m’agradava jugar a fer de mestre i sempre m’ha agradat llegir i escriure. Tenint en compte això, aquesta va ser la sortida que més s’adaptadava al que m'agradava.

5.- El fet d'haver sigut cap d'estudis i ara directora deu comportar molts problemes. Tot i això, no has abandonat el càrrec, quines són les coses que més t'agraden de la teva feina?

És molt diferent la feina de cap d’estudis i la de directora. Com a directora el que més m'agrada és el fet d'aportar el meu granet de sorra, ja que no és només prendre decisions.

6.- Que és el que no t'agrada de la teva feina?

La falta de comunicació, ja sigui entre alumnes o professors.

7.- T’has dedicat a alguna altra cosa que no sigui la docència?

Sempre he treballat de professora. Mentre estudiava feia classes de repàs i també vaig treballar en una acadèmia.

8.- Quants anys fa que treballes a l'institut?

Fa onze anys ja.

9.- Has treballat a algun altre institut?

Sí, he treballat a Lleida, a bastants instituts d'allí. Vaig començar com la majoria de professors, anant d’un lloc a l’altre.

10.- Com vas aconseguir arribar a ser directora? Mitjançant votacions o per un concurs amb altres professors?

 

En aquest cas ni per una ni per l’altre. En la majoria de casos es fa així, amb concurs, però com que es va jubilar la directora, vaig haver de substituir-la. Em va passar el mateix amb el càrrec de cap d'estudis més o menys.

11.- Has tingut algun altre càrrec important en un altre centre?

 

No, és el primer cop que faig res més que ser professora.

12.- Des que vas començar en l'àmbit acadèmic, has anat adquirint importància dins del centre mitjançant ascensos, primer com a cap d'estudis i ara com a directora, el teu objectiu sempre ha estat aquest? O mai havies volgut ser directora?

 

Ha sigut una mica sense buscar-ho, me’l van proposar per les circumstàncies. No havia sigut mai la meva finalitat, però sí és cert que si has dedicat un esforç, és una satisfacció anar més enllà.

13.- Quin càrrec tenies dins del centre abans de ser cap d'estudis?

 

Coordinadora de batxillerat.

14.- T'ha agradat l'ascens a directora, o comporta molta responsabilitat?

 

Comporta molta responsabilitat òbviament, ja que és la responsable de tot el que passa al centre. Com a directora, no puc controlar absolutament tot, perquè soc una persona, però si passa qualsevol cosa, a qui vindran a preguntar és a mi perquè soc la cara visible del centre. Encara que som un equip, els qui fan que l'institut funcioni són els professors.

15.- Com hem dit anteriorment, el fet de ser directora t'obliga a gestionar conflictes, ja sigui entre alumnes o professors. Quin és el problema més gran que has solucionat dins del centre?

 

Problemes n’hi ha moltes vegades pel que us he dit abans, falta de comunicació o que els professors a vegades tenim molta falta de empatia. També hi ha problemes entre alumnes que, a conseqüència de l'edat, veuen les coses de maneres molt diferents.

16.- Creus que la pressió dels alumnes, dels professors, corregir exàmens i l'institut en general crea molt estrès i pot arribar a influenciar a la vida personal?

 

És clar que crea estrès, però l’hem d'aprendre a gestionar. Hi ha persones que no formen part d’aquest àmbit i es pensen que els docents només anem a classe i fem de professor, però hi ha preocupacions i tasques que algunes vegades te las emportes cap a casa.

17.- Els professors es queixen que tenen moltíssims exàmens per corregir, però creus que els alumnes també tenen raons per sentir-se saturats de feina?

 

Sí, encara que hi ha èpoques, i tot depèn del nivell d'exigència de cadascú.

18.- Creus que l'institut ens prepara per al món laboral o s'ha quedat estancat en un sistema d'aprenentatge que no s'adapta als objectius dels joves d'avui en dia?

 

Si parlem de l’ESO, està clar que no, però si fas batxillerat, per exemple, et prepara per a fer estudis superiors; en canvi, un cicle et prepara més per al món laboral.

19.- Què opines de la utilització de dispositius electrònics a les aules? Creus que han beneficiat el rendiment acadèmic dels estudiants o només és una eina de distracció per a la majoria d'adolescents?

 

Jo crec que amb un bon ús és una eina excel·lent. És imposible donar-li l'esquena a la tecnologia perquè avui en dia ho fem tot a través dinternet. El tema és aquest, fer-ne un bon ús.

20.- Per què han prohibit el mòbil al pati també?

 

Hi ha molts motius, un d'ells, per exemple, és la falta de comunicació entre els alumnes; no es relacionaven i estaven tota l’estona enganxat al mòbil. Un altre motiu eren les fotografies a companys i els problemes amb aquestes imatges.

 

Bé, fins aquí l’entrevista, Ana. Moltes gràcies pel teu temps.